Documentación de clases

lunes, 24 de marzo de 2008

EVALUACION FLASH

MEANINGFUL LEARNING

Meaningful learning refers to the concept that the learned knowledge (lets say a fact) is fully understood by the individual and that the individual knows how that specific fact relates to other stored facts (stored in your brain that is). For understanding this concept, it is good to contrast meaningful learning with the much less desirable, rote learning.

Rote learning is where you memorize something without full understanding and you don't know how the new information relates to your other stored knowledge. For our example, lets say we learn 5 facts in a math course during a full semester by rote learning. This can be illustrated by the figure below. The 5 facts (labeled 1-5) are stored in memory as separate items although in real life they are related to each other. When the student rote learned these facts, the brain stored them as distinct, unrelated knowledge that can only be recalled individually (one fact at a time). When this student recalls one fact the other 4 facts are not recalled (or activated) at that moment. In other words, thinking about fact #5 does not lead the student to think about facts #1-4. Contrast that to the below discussion on recall after meaningful learning.



When meaningful learning occurs (using our example of 5 math facts) the facts are stored in a relational manner (see figure below). That is, the brain stores them together because they are related to each other. Now, when one fact is recalled, the other facts are also recalled at that moment (or shortly thereafter). In other words, recalling fact #5 activates the memory for facts #2 and #4, and this in turn leads to recalling facts #1 and #3. This phenomenon is called the spread of activation. This is the gist of meaningful learning. Problem-solving for this student would be easier than for the student who rote learned the same 5 facts. Which one of these students would you like to hire for your company? Some suggestions on how to ensure meaningful learning appear below the figure.

De acuerdo con la lectura anterior, responda la siguientes preguntas:

a.) Siendo (1a,2a,3a,4a) los CONCEPTOS Y FUNDAMENTOS sobre los módulos básicos vistos en este bimestre correspondientes a (Glosario, Creación de un Banner, Creación de un Area de Mensajes Flexibles y Creación de Graficos).

  • Cree el módulo 5a (propuesta personal) que esté articulado con cada uno de los módulos de forma que la experiencia del bimestre tome un valor de aprendizaje significativo. Explique claramente como se logra esta articulación.

b.) Siendo (1b,2b,3b,4b) las PROPUESTAS DE TRABAJOS QUE USTEDES ENTREGAN acerca de los mismos módulos y 5b (un interés particular sobre algo significativo en su vida).

  • Defina el módulo 5b y explíquelo detalladamente.
  • Cómo se articulan los módulos 1b,2b,3b,y 4b con el módulo 5b de forma que se presente una propuesta de aprendizaje significativo?
  • Por qué cree usted que ese módulo 5b sirve como conector entre los otros módulos?
  • Qué hace de la unión de los 5b módulos un módulo significativo?

c.) Siendo (4c) la asignatura de informática, identifique otras (3) asignaturas - las que usted decida - de forma que la unión de (1c,2c,3c y 4c) le colaboren a mantener coherente (es decir unido en forma significativa) la propuesta 5b mencionada en el punto 2 (un interés particular sobre algo significativo en su vida). Explique claramente cómo los módulos 1c,2c,3c y 4c están íntimamente relacionados con el módulo 5b.

d.) Envíe las propuestas de trabajos (1b,2b,3b y4b) expresadas en el numeral b, al correo electrónico juan549@yahoo.com explicando cuál cree usted que es el resultado cualificativo de su proceso de aprendizaje significativo (Autoevaluación). Si no envía (1b,2b,3b,4b) POR FAVOR ABSTENGASE DE ENVIAR LA AUTOEVALUACIÓN, ya que estos trabajos son prerrequisito.

e.) Respecto al desarrollo de la clase: (Obligatorio)

  • Cómo cree usted que podría mejorar el desempeño suyo en esta asignatura?
  • Qué propuestas haría en el desarrollo de la clase?
  • Qué aspectos positivos destaca del desarrollo en que se lleva esta asignatura?
  • Qué aspectos negativos encuentra?
  • Cómo podrían mejorarse esos aspectos negativos y potencializar los positivos?





Etiquetas: